Įkvėpti pokyčiams: prevencijos mokymai Vilniaus mokyklų darbuotojams
2024 m. įgyvendinant Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą projektą Koalicijos „Galiu gyventi“ ekspertų komanda organizavo kompetencijų psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencijos srityje gerinimo mokymus ugdymo įstaigų darbuotojams. Tikima, kad ši priemonė padės ugdymo įstaigoms įgyvendinti veiksmingą psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevenciją. Projekto metu suorganizuota 20 mokymų, kuriuose dalyvavo 800 ugdymo įstaigų darbuotojų (mokytojų, socialinių pedagogų, psichologų ir visuomenės sveikatos specialistų).
Aplinka – vienas iš svarbiausių veiksnių, darančių įtaką psichoaktyviųjų medžiagų vartojimui ir su juo susijusioms problemoms. Europos Sąjungos narkotikų agentūros (EUDA) teigimu, pagal aplinką ir jos specifiškumą turi būti pritaikytos ir joje įgyvendinamos priemonės. Kalbant apie jaunus žmones, pripažįstama, kad psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencija turi būti įgyvendinama artimiausiose jauno žmogaus aplinkose, o mokyklos aplinka – viena iš jų. Mokyklos turi skatinti pagarbų dialogą, kuriame mokyklos darbuotojai taptų patikimais tarpininkais, galinčiais laiku pastebėti ir reaguoti į paauglių problemas. „Mokyklos darbuotojas neturi būt abejingas, jis savo kompetencijos ribose turi padaryti žingsnį, galintį padėti jaunam žmogui,“ – teigia koalicijos „Galiu gyventi“ advokacijos vadovas Girvydas Duoblys.
Veiksminga psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo prevencija yra daugiau nei tiesiog informacija apie psichoaktyviųjų medžiagų žalą, ji neturi gąsdinti ar bauginti. G. Duoblio teigimu, „veiksminga prevencija yra orientuota į socialinių įgūdžių ugdymą ir emocinės aplinkos gerinimą. Ji reikalauja nuoseklumo, supratimo ir bendradarbiavimo. Kalbame apie pasitikėjimo kūrimą – jei paauglys susidurs su sunkumais, jis turėtų drąsiai kreiptis pagalbos į mokytoją, tėvus ar kitus suaugusius“. Ugdymo įstaigų ir tėvų partnerystė yra viena svarbiausių veiksmingos prevencijos dalių. Pasak koalicijos „Galiu gyventi“ advokacijos vadovo, „mokykla turi išmokti, kaip pakviesti tėvus būti sąjungininkais, tačiau dažnai trūksta atviro dialogo ir aiškių gairių, kaip kartu spręsti vaikų problemas. Bendrauti su tėvais svarbu ne tik krizinėse situacijose, bet ir bendruose prevenciniuose projektuose“. Tėvai turi ne tik žinoti apie galimas rizikas, bet ir gebėti atvirai kalbėtis su savo vaikais, juos palaikyti. Kai mokykla ir šeima veikia kaip vieninga bendruomenė, jaunam žmogui kuriama saugi ir pasitikėjimu grįsta aplinka.
Koalicijos „Galiu gyventi“ mokymų metu ugdymo įstaigų darbuotojai gilinosi į tris pagrindines temas: psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo reiškinį, bendravimą su jaunimu ir veiksmingos prevencijos strategijas. „Mokytojai turi pažinti psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo reiškinį, suprasti, kad paaugliai eksperimentuoja, neklijuoti jiems etikečių,“ – pabrėžė G. Duoblys. Mokymuose specialistai sužinojo apie dažniausiai paauglių vartojamas nelegalias psichoaktyviąsias medžiagas, kaip kalbėti su vaikais, galimai susiduriančiais su vartojimo problema, ir kaip ugdymo įstaigos aplinkoje vykdyti prevenciją. Mokymų dalyviai pabrėžė, kad tokios žinios padeda ne tik efektyviau reaguoti į situacijas, bet ir sumažina jų pačių patiriamą stresą. Be to, daugelis pripažino, kad jų turėta informacija buvo pasenusi, nebeaktuali.
Mokymai ir bendravimas su ugdymo įstaigų bendruomenėmis aiškiai parodė, kad tokių iniciatyvų poreikis yra didelis. Pasak dalyvių, mokymai suteikė svarbių žinių ir praktinių įgūdžių, kurie padeda ne tik spręsti konkrečias situacijas, bet ir kurti prevencijos strategijas mokyklose. „Dažnas suaugęs prisimena mokytoją, kuris jam buvo autoritetas ir pagalba. Dabartiniams mokiniams taip pat reikia mokytojų, kurie suvokia jų problemas ir geba su jais bendrauti be baimės ir moralizavimo“, – atkreipė dėmesį G. Duoblys.